maj 21, 2017

Mine Tips EN GOD SRO SKRIVEPROCES

Hej bloggen 
Jeg har  for få dage siden afleveret min SRO og dette indlæg vil derfor handle om min personlige tips til en god SRO skriveproces.

1. Lav en arbejdsplan for skrivedagene. 

Det bliver nemmere at overskue med en god arbejdsplan skaber et overblik over hvikle mål man skal have lavet alt efter antal af skrivedage der er til rådighed. Jeg havde lavet en plan som lød på følgende måde: 

Torsdag: hent bogen mexifornia a state of becoming inde på biblioteket og læs lidt i den og nedskrev småpointer. 
Lørdag: Påbegynd den redegørende del med immigration til USA og udvælg citater fra de spanske og engelske tekster. Kig på dem igen og nedskrev dine pointer til analysen. Nedskrev kildeinformation fra teksterne samt materialet fra redegørelsen. Få bilag ind i dokumentet. Tjek korrektur på opgavens første del. 

Søndag: færdiggør redegørelse og påbegyndelse af tekstanalyse. Se filmen som er en del af analysen og nedskrev pointerne der fra i forhold til det der bruges i opgaven.

Mandag: lav et ekstra dokument hvis ting går galt og testing af det endelige layout på opgaven. Færdiggør analysedel og korrekturlæs igen. Opdater kilder løbende eller hav lavet et dokument til kildeinfomationen. 

Onsdag:Færdiggør aynalysedel og påbegyndelse af diskuserende del med USA´s præsident og hans betydning for immigrationen og immigranterne  Læs artiklen som skal puttes ind i konteksten med præsidentens rolle. 

Torsdag: Færdiggør disskusionsdelen og kig opgaven gennem en sidste korrekturlæsning. Skriv en sammenfattet konklusion på problemformuerlingen samt lav formalia med forside m.m og aflever opgaven.

2. Spørg om hjælp til korrekturlæsning
Jeg lærte fra sidste års DHO, at det med ikke at få hjælp til korrekturlæsning kan ende med at bide dig i en vis legemsdel, når der gives karakter for den opgave. Derfor spørg om hjælp til at spotte småfejl eller uheldige/uforståelige sætninger i din opgave.  dette gjorde jeg i hvert gøre, da jeg har en tendens til at skrive for lange sætninger der ikke giver særlig meget mening eller stavefejl. Dette er grundet jeg er en anelse ordblind og efter mange timer ikke opdager mine fejl i opgaver.

3. Lav en kontorplads et sted i huset 
Det er bedst, at man sidder et sted som kan fungere som dit kontor hvor man kan sidde og fordybe sig i opgaven. Der er nemlig ikke noget være end at stede i sin seng og skrive opgaver eller steder der larmer.

4. Hold små pauser imens du skriver den 
Jeg holdte nogle få pauser for ikke at få skriveblokering. Det kan være gå en lille tur med din hund eller andet hvor du lige får tankerne væk fra opgaven.Så er man mere oplagt til at forsætte bagefter.

5. Lav en playliste til at hører i pauserne 
Allerede inden  jeg sad og gennemlæste teksterne samt reaserchede på mit emne lavede jeg en playliste. Der var numre som jeg vidste kunne få mig til at fokusere bedre.
Her er et link til den
SRO Playlist

- Sara Mie :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

instagram @saramieriisesimonsen

Sidevisninger i alt